آرم انجمن موج نور

توصیه‌هایی به منظور پیشگیری از انتشار و شیوع بیشتر ویروس کرونا برای نابینایان و کم‌بینایان

WhatsApp
Telegram
Email
Twitter
Facebook

اطلاعیه، اسفند ۱۳۹۸

انجمن موج نور اصفهان در راستای مسؤولیت اجتماعی خود و به منظور آشنایی هرچه بیشتر نابینایان و کم‌بینایان توصیه‌هایی را برای پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا ارائه می‌کند.

  1. آنچه نگاشته میشود نظرات و پیشنهادات انجمنی است آشنا با رفتارهای نابینایان و کم‌بینایان و برگرفته از تجربه‌هاییست که در طی سال‌ها فراهم آمده و صرفاً از توصیه‌های پزشکی در آن استفاده شده‌است؛ بنابراین ما ادعای تخصص در حوزه پزشکی نداشته و نداریم.
  2. اگرچه می‌دانیم بسیاری از نابینایان و کم‌بینایان با این توصیه‌ها آشنا هستند و آنها را رعایت می‌کنند؛ اما به منظور تأکید بیشتر و به اشتراک‌گذاری آنچه می‌دانیم با دوستان اقدام به انتشار آنها کرده‌ایم.
  3. از آنجایی که نابینایان بسیاری از کارهای خود را با دست انجام می‌دهند؛ لذا توصیه به شستن دست‌ها برای نابینایان بسیار بیشتر از دیگران مورد تأکید است.
  4. پیشنهادمی‌شود نابینایان بیشتر از حد گفته‌شده یعنی ۲۰ ثانیه اقدام به شستن دست‌ها کنند.
  5. بهتر از تا می‌توانید کمتر از منزل خارج شوید؛ اما اگر به هر دلیل مجبور به این کار شدید؛ هنگام خروج از منزل دست‌کش به دست کنید و به محض ورود به خانه قبل از هر کاری آن را به سطل زباله بیندازید.
  6. از لمس کردن اجسام اطرافتان به عادت همیشه حتماً بپرهیزید.
  7. کم‌بینایان عزیز بهتر است در هنگام نزدیک کردن آنچه می‌خواهند؛ بخوانند به چشم مراقب برخورد آن به صورت و دهانشان باشند.
  8. عینک و ذره‌بین خود را ضد عفونی کنید و از تماس آنها با دست‌های آلوده و محل‌های مشکوک و غیر بهداشتی جلو‌گیری کنید.
  9. پس از بازگشت به منزل دسته‌ی کیف و اجسامی را که مجبور به لمس آنها بوده‌اید کاملاً ضد عفونی کنید.
  10. درست است که گفته‌می‌شود ماسک برای افراد سالم ضروری نیست؛ اما بهتر است نابینایان و کم‌بینایان از عینک و ماسک استفاده کنند تا اگر احتمالاً بیشتر از حد مجاز به کسی نزدیک شدند؛ خطری آنان را تهدید نکند.
  11. از آنجایی که نابینایان برای عبور از خیابان از دیگران کمک می‌خواهند و بسیاری از افراد نیز برای کمک با لباس فرد نابینا تماس پیدا می‌کنند و همچنین لباس این افراد معمولاً به وسایل اطرافشان برخورد می‌کند؛ پیشنهاد می‌شود اگر سفرهای تکراری دارید لباس بیرونی خود را از لباس منزل جدا کرده و به داخل اتاق و کمد یا روی چوب‌لباسی منتقل نکنید؛ اگر کمتر بیرون می‌روید لباس روی خود را به محض ورود به خانه بشویید.
  12. عصای سفید به طور بالقوه یکی از آلوده‌ترین وسایل است؛ بنابراین در تمیز نگه‌داشتن و استفاده صحیح از آن بکوشید؛ آن را بعداز استفاده در کیسه پلاستیکی مناسب قرار دهید و دسته آن را به صورت جداگانه با نایلون یا هرچیزی که بتواند آن را از آلودگی حفظ کند بپوشانید.
  13. تلفن همراه افراد نابینا از آنجایی که به صورت مداوم با انگشتان آنها در ارتباط است باید به صورت مداوم با مواد ضدعفونی کننده‌ی الکلی تمیز شود.
  14. رایانه، تلفن داخل منزل و لپ‌تاپ‌ها نیز مانند تلفن‌های همراه، باید با مواد ضد عفونی کننده الکلی، با رعایت موارد ایمنی تمیز شوند.
  15. مراقب باشید با دست آلوده به تلفن همراه، تلفن داخل منزل، رایانه و لپ‌تاپ خود دست نزنید.
  16. خانم‌های خانه‌دار و دیگر نابینایانی که مسئولیت زندگی و آشپزی بر عهده آنها است؛ باید بیشتر از پیش مراقب تمیزی محیط اطراف خود به ویژه دستانشان باشند.
  17. درصورت مشاهده علائم بیماری با افراد متخصص به خصوص از طریق تلفن مشورت کنید و ضمن اعلام علائم بیماری، نابینایی خود را نیز به اطلاع آنان برسانید.
  18. تجربیات خود را در اختیار دیگر دوستانتان قرار دهید.
  19. تمیزی و ضد عفونی وسایل داخل منزل برای همه افراد لازم است؛ اما نابینایان علاوه‌بر تمیزی وسایلی مثل ودسته‌گیره‌ها، کلید‌ها و پریز‌ها، محل جاکلیدی، قفل کمد‌ها، قفل درب منزل و مانند این‌ها اطراف آنها را نیز تمیز کنند؛ تا هنگام پیدا کردن آنها با دست و لمس، دچار مشکل نشوند.
  20. بعضی ازنابینایان عادت دارند؛ به صورت مداوم اعضای مختلف صورت خود را لمس کنند؛ این عادت را ترک کنید.
  21. از استرس و کارهای بیهوده‌ی وسواس‌گونه دوری کنید.
  22. درصورتی که اوقات فراغت بیشتری در اختیار دارید در کنار اعضای خانواده باشید و مطالعه را فراموش نکنید.
  23. آرام و خون‌سرد باشید و با اندیشه و خرد زندگیتان را مدیریت کنید.
  24. آرزوی ما سلامتی شما در پناه خداوند متعال است.

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *