نشر: خانه رياضيات، اصفهان، سال 1390
خوشبختانه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) توانسته است بخش قابل توجهی از نیاز به بینایی را با حس دیگری مثل شنوایی جایگزین نماید. از سوی دیگر رایانه و شبکه عملاً محیط مشترک تعامل بين کم بینایان و نابینایان را با افراد جامعه فراهم کرده است و این در شرایطی است که وجود وب بسیاری از خدمات دور را برای همه، به ویژه نابینایان و کم بینایان که با مشکلات حرکتی روبرو هستند ساده کرده است.
وجود سه مزیت مهم فوق، نیاز آموزش نابینایان و کم بینایان و مجهز شدن آنها به مهارتهای ارتباطی با رایانه و وب را در مقایسه با بینایان دوچندان کرده است. کتاب تسهیل زندگی نابینایان با استفاده از وب هم با همین هدف تهيه شده تا نابینا یا کم بینا بتواند به تنهایی و بدون کمک شخص ديگري با وب در ارتباط بوده و نه تنها قریب به اتفاق نیازهای خود را بر طرف نماید، بتواند با این محیط مشترک با بینایان نیز تعامل کرده، از شرایط بهتری برای داشتن شغل و ایفای نقش اجتماعی برخوردار شود.
فصول ابتدای کتاب عملاً یادآوری و خلاصه ای از کتاب خودآموز اينترنت میباشد: در فصل اول کار با مرورگر Internet Explorer و در دو فصل 2و 3 چگونگی ارتباط با وب و گشت در وب، و در فصل 4 چگونگی جستجو در وب خلاصه شده است. فصل 5 مهمترین فصل این کتاب است که در آن روشهای متداول تعامل با یک سایت بررسی شده. در ادامه کتاب سعی شده، با مجموعه ای از مثالها، انواع متداولی از تعامل با سایتها ارائه شود. فصول 6، 7 و 8 در مورد دسترسی به مجموعه نشریات و خواندن روزنامه و مجله میباشد. فصل 9 در مورد تهیه اطلاعات و فصل 10 برای انجام امور اداری میباشد. فصول 11 و 12 مربوط به انجام امور بانکی است. فصل 13 در مورد خرید الکترونیکی بوده، دو فصل آخر در مورد تعامل نوشتاری، گفتاری و تصویری از طریق وب میباشد. این کتاب دارای یک واژه نامه هم هست که در آن اکثر كلمات به کار رفته در کتاب، همراه معنی فارسی آن آمده است.
امید که شما با استفاده از روشها و مثالهایی که در این کتاب عنوان شده است و با مطالبی که از نرم افزارهای صفحه خوان در هنگام کار با یک سایت میشنوید، بتوانید با هر سایت دلخواه خود نیز تعامل کنید.
ذکر این نکته لازم است که تمام مباحث این کتاب توسط مؤلف نابینای آن - مهندس نصرالهت رضایی – به طور عملی ارائه شده است. عبارات دیگری که همراه صحبتهای ایشان میشنوید، خروجی صفحه خوانهای Jaws، نگارش8 و پارسآوا، نگارش1.1، است. صفحهخوانها، نوشتههای خروجی برنامه را به گفتار تبدیل میکنند.
در استفاده از این کتاب توصیه میشود:
1. اگر به مباحث کتاب خود آموز اينترنت مسلط هستید، از فصل 6 شروع کنید.
2. فصل 5 کتاب حاوی نکات بسیار مهمی است که یادگیری آنها میتواند در آموزش کتاب و به ویژه در استفاده عملی از وب بسیار مؤثر باشد. بنابراین توصیه میشود این فصل را با دقت بیشتری مطالعه نمایید. محتوای این فصل در تمام فصول بعدی مورد نیاز است.
3. چون فصول 6 به بعد شامل مباحث مختلفی میباشد، میتوانید بر اساس علاقه شخصی مبحث مورد نظر را انتخاب و به مطالعه آن بپردازید.
4. از همان ابتدا شخصاً به طور عملی کار کنید و منتظر شنیدن تمام کتاب نشوید.
5. توجه داشته باشید که سایتها، مثل ویترین مغازه ها، هر لحظه در معرض تغییر هستند.
6. در دفعات اولی که با یک سایت کار میکنید، سعی کنید دید کلی از آن پیدا کنید.
7. در هر حال مأموریت هر سایت را، مشابه مأموریت هر مغازه، در ذهن داشته باشید.
8. چون ممکن است Jaws عناوین یا برچسبهای بعضی از اقلام را درست نخواند، توصیه میشود آن برچسبها را با روشی که در قسمت 6 فصل 3 کتاب ذکر شده است، سفارشی کنید.
9. چون Jaws نمیتواند کد های امنیتی را بخواند، با استفاده از آموزشهای ضميمه 1، میتوانید این مشکل را برطرف نمایید.
10. بهتر است قبل از مراجعه به یک سایت Flash Movie (را از طریق پنجره Jaws گزینه Configuration manager غیر فعال نمایید.
در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایتهای خانه ریاضیات اصفهان، بنیاد دانش و هنر، و همکاری آقایان سید مهدی جوادیان، جواد ایزدی، مهندس علی شفیعی، اسماعیل رفاهی، محمد جواد رضایی، و خانم زهرا آقایی، و همچنین شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی میشوید، قدردانی میکنیم.
مقدمه
فصل1. يادآوري مرورگر IE
فصل2. يادآوري اينترنت (قسمت اول)
فصل3. يادآوري اينترنت (قسمت دوم)
فصل4. جستجو
فصل5. شكلهاي متداول تعامل يك سايت با مخاطب
فصل6. آشنايي با سايت Magiran
فصل7. مطالعه يك روزنامه
فصل8. مطالعه يك مجله
فصل9. دستيابي به اطلاعات ضروري
فصل10. امور اداري
فصل11. امور بانكي 1: بانك ملي
فصل12. امور بانكي 2: بانك پاسارگاد
فصل13. خريد الكترونيكي
فصل14. گفتگوي نوشتاري، صوتي، تصويري (قسمت اول)
فصل15. گفتگوي نوشتاري، صوتي، تصويري (قسمت دوم)
ضميمه1. درج كد امنيتي با استفاده از FireFox
ضميمه2. واژه نامه